fredag 10 april 2009

Annika Östberg

Något som slår mig när jag läser artiklar om Annika Östbergs överföring från amerikanskt till svenskt fängelse är den plötsliga backlash hon drabbas av i massmedierna. Plötsligt är det en massa människor, som Leif GW Persson och Roland Poirier Martinsson som är indignerade och vill påminnna om att hon är en "mycket tung brottsling" - och Marina Ghersetti, medieforskare vid Göteborgs universitet menar att de stora nyhetsmediernas engagemang för Östberg beror på att hon är "blond, snygg och etniskt svensk".

Inte för att jag är i en position att ifrågasätta de amerikanska domstolarnas bedömning av fallet, hon var rimligen skyldig till de brott hon dömdes för. Hon är kanske inte "så liljevit som folk vill tro" som Leif GW Persson uttrycker det.

Nu får hon ju säkert sitta ett tag till på Hinseberg, eller vart de nu tog henne. Sen så är väl troligt att hon kommer att släppas fri inom en snar framtid. Något de indignerade herrarna ovan verkar ha invändningar mot.

Vad som irriterar mig med det är att hon trots allt suttit 28 år i fängelse, långt längre än de flesta mördare sitter i Sverige. Större delen av hennes liv har hon spenderat i en cell. Räcker det inte så? Hur länge ska hon sitta inlåst? Hon är knappast en fara för allmänheten längre, även om hon en gång var det, och är det inte därför vi låser in folk? Låt henne gå, för Guds skull.

Sen så kan ju jag också tycka att massmediernas tårdrypande rapportering bitvis är dum och tramsig, och ibland missvisande. Man får ofta just intrycket att Östberg varit offer för en stor orättvisa, trots att hon är lagligen dömd i ett demokratiskt land. Så kanske har de en poäng ändå, de indignerade.

DN har för övrigt en ledare idag där de sågar Carl Bildts hyllning till regeringens "tysta diplomati" som de gärna hävdar skulle varit anledningen till att Östberg släpptes. Enligt DN antyds det nu att Östberg är en av flera tusen fångar som får sina fortsatta fängelsevistelser omprövade. Frisläppandet verkar alltså mer ha varit ett resultat av nedskärningar i det kaliforniska fängelsesystemet, än ett resultat av regeringens ansträngningar.

3 kommentarer:

RolandPM sa...

Jag har inget emot att hon överförts till svenskt fängelse och kommer inte att bli upprörd om hon släpps fri efter prövning. Det jag skrivit säger också exakt det. Däremot har jag invändningar mot tendensen att fokusera på Östbergs personliga problem, släta över hennes mord, och benägenheten att göra en till en sympatisk, offentlig person. Fokuset bör vara på brottsoffren och brotten och ur det följer, menar jag, att hon lämnas i fred av medierna.

Daniel sa...

Jag ber om ursäkt. Jag läste om ditt inlägg, och ser att du har rätt.

anette sa...

Senaste tidens debatt om Annika Östberg har enligt min mening fått fel fokus. Brotten hon varit delaktig i kan inte göras ogjorda. Annika har under alla sina år i fängelse visat sin ambition att komma tillbaka till ett normalt liv, genom sitt arbete med att hjälpa medinterner, träna servicehundar, med mera. Därför tycker jag att hon med benäget stöd från kriminalvården ska ges chansen att anpassa sig till ett liv utanför murarna inom en snar framtid. Lycka till Annika!